Kololo game reserve in Vaalwater

2 januari 2018 - Vaalwater, Zuid-Afrika

Om 7.30 uur opgestaan en genoten van een lekkere douche en een goed verzorgd ontbijt. We gaan op tijd weg want vanmiddag gaan we wilde dieren spotten. We nemen afscheid van Blue Mango Lodge en rijden ins onze supersnelle auto richting Marakele. De temperatuur loopt op maar 31'C.  Na 2 uur rijden en een bezoek aan de Spar voor de laatste inkopen (tis inmiddels 34'C) rijden we 25 km off-road: over de klei-gronden waar we soms merken dat de BMW wel erg laag ligt, crossen we richting Kololo. Ook hier weer een groene omgeving, afgewisseld met droge woestijnachtige gebieden. TomTom stuurt ons nog even echt de bush in (de afslag blijkt afgesloten) maar uiteindelijk arriveren we bij het hek van Kololo Game Reserve.

Nadat we ons gemeld hebben en ons na de gate nog een kilometer door het zand worstelen doemt daar een prachtig 'dorpje' op. Wanneer we uitstappen ontvangt Lynette ons met verfrissende doekjes en een drankje (dat voelt al luxe!). Na de incheck en een uitleg over de gamedrives krijgen we Giraffe toegewezen: een luxe 6 persoons lodge. Wat een gaaf huisje met veel ruimte (2 keer 2-persoons slk en boven een 2-persoons slk allemaal met een eigen douche en toilet. Edwin en ik hebben zelfs een buitendouche. Aan de achterkant een veranda waar dieren kunnen langslopen.

We hebben ons geïnstalleerd, genieten van het contact met de buitenwereld (lees:Wifi) en de kids nemen een duik in het zwembad. Om 16 uur vissen we ze eruit (nadat we uiteraard en drankje bij het zwembad hebben genuttigd) en bereiden ons voor op de Gamedrive. Met 4 andere Hollanders en gids Vincent trekken we erop uit. Vandaag dus Kololo waar geen grote katachtigen zijn of olifanten.

Net onderweg stuiten we op giraffen die midden op de weg staan. Wat een gratie: ze bewegen zich sierlijk voort en wij mogen genieten. Het schijnen sociale dieren te zijn dus de kudde hoeft niet alleen familie te zijn. Een aantal jonge kalveren stelen de show en blijven nieuwsgierig staan. De tocht gaat verder met gnoe's, impala's, springbokken, een jakhals, zebra's, Pumba's (ik weet de naam niet maar het zijn dieren zoals Pumba uit de Lion King, varkentjes) en nog meer giraffes. Halverwege krijgen we een drankje en dan besef je weer eens hoe wonderlijk het is dat je hier staat, in die natuur met alle beesten om je heen. Rond 19uur gaan we een ervaring rijker aan de dis.

Lynette wacht ons weer op met fijne doekjes waarmee we ons kunnen opfrissen. Het restaurant serveert een 3- gangen menu waarin je alleen keuze hebt vwb het hoofdgerecht (kip of rund). Het voorgerecht is impala-garpacho. Met enigszins wat weerstand, zagen we ze net niet nog vrolijk dartelen?, eet ik het op. Het smaakt heerlijk maar de kids zijn geen fijnproevers dus eet ik (de gelukkig kleine) porties van hun op. Daarna een homp kip: smaakt prima maar weer best veel en ook hier gaat van de kids weer veel de prullenbak in. We vragen of ze morgen bij het diner de porties kunnen halveren en dat kan. Na een heerlijk toetje wandelen we onder een heldere maan met idem sterrenhemel richting ons huisje: kan het nog mooier? Ik heb het geprobeerd te vangen op een foto maar dat lukt niet.

Vanavond op tijd erin want morgen om 5 uur verzamelen en om 5:30 uur een gamedrive: ben benieuwd maar nu dus eerst genieten van het heerlijke bed.

1. Lammert en Hanny:
    2 januari 2018
    net je laatste verslag gelezen; we leven mee met jullie belevenissen
    wat allemachtig leuk Carlijn c.a. jullie hebben in die paar drives al meer wild gezien dan wij in de hele zuid Afrika reis, machtig mooi man.
    we zijn utdd wel wat jaloers, maar gunnen jullie deze prachtige vakantie
    beelden van zeer harte.
    en lekker weer (af en toe wel errug warm; hoe gaat dat met edwin!)
    hier is het koud, nat, winderig (moet je nog meer weer bull shit), maar
    we genieten desondanks van onze senioren vrijheid.
    geniet nog maar lekker verder; we zien de foto's wel doorkomen
    lieve knuffel van HanLam en opa/oma
  2. Janneke:
    3 januari 2018
    Heerlijk al die verhalen en belevenissen!! Je kan wel een boek uitbrengen! Leuk om zo mee te kunnen genieten! Liefs Janneke
  3. Cilia Borninkhof:
    3 januari 2018
    Wat leuk om zo jullie belevenissen te lezen!
    Liefs