Edwin een jaar verder

5 januari 2018 - Tzaneen, Zuid-Afrika

Edwin is 48 jaar geworden en wordt daarom toegezongen. Cadeaus (een t-shirt en een weekendje weg), felicitaties via app en live uit Bathmen erbij en dan is daar het jarige gevoel.  Een beetje relaxen, vragen aan Henk wat leuk is om te doen en dan naar het ontbijt bij Wimpy, in het winkelcentrum. Smaakt prima maar duurt wel wat langer dan gecalculeerd.

We rijden richting een waterval in de Magoebaskloof. Om er te komen rijden we een beroerde weg over met veel 'potholes'. Eenmaal boven parkeren we de wagen en klimmen over een trapje naar beneden. Daar, tussen de bomen, staan we aan de voet van een waterval met een kleine pool waarin je kunt zwemmen. Er rondom picknicktafels waar gezinnen aan zitten te eten en kletsen. We kunnen er maar even blijven omdat we door ons ochtendlijk geteut achter lopen op schema.

Na een aantal minuten stappen we weer in richting Haenertsburg: een lieflijk plaatsje waar je een kanon kunt afschieten en bijna geen mensen raakt. We strijken er neer in een mini-restaurantje waar de tijd stil lijkt te hebben grstaan. Edwin eet er z'n verjaardagstaartje en wij snuffelen in het winkeltje: veel Hollandse produkten, zoals drop, pepernoten en koffiemelk. Er wordt niet veel gekocht want een aantal produkten over de datum. Sophia wil wat voor papa kopen en komt aan met een mini-belletje waarop staat 'ring for sex'. Ik leg uit wat er staat en alsof door een wesp gestoken 'gooit' ze het terug in het mandje. Uiteindelijk komt ze met een rol snoepjes naar Edwin die dit dankbaar in ontvangst neemt. Door naar Canopy in George's Valley.

Aangekomen bij Canopy krijgen we uitleg en onze gear (een soort klimuitrusting en helm): we gaan aan 11 kabels hangend roetsjen door de bergen en over watervallen. Isabel, Sophia en ik hebben een rol/jurk aan wat niet handig is en krijgen een niet-charmante broek te leen. Ik heb ze verteld dat ik hoogtevrees heb maar da's geen probleem. Met 2 begeleiders en 5 andere deelnemers gaan we op pad. Eerst een trapje af en daar gaan we... 11 Lange kabels waaraan we hangend roetsjen van boomplatform naar boomplatform. Prachtige uitzichten maar ook grote hoogten dus mijn adrenaline-niveau is lekker op peil. De kids en Edwin genieten ervan. We hebben foto's en filmpjes waar ik ongetwijfeld angsthazerig op sta. We zijn van 14.30-17.30 uur onderweg en het is echt de moeite waard. Daarna eten in Haenertsburg: buiten waar het al wat afkoelt (nog steeds zo'n 23'C) genieten we op het terras van prima eten en spelen de kids in de tuin met springkussen. Ik vraag of er op het toetje wat extra's kan komen maar dat kan niet, hoewel hij uiteindelijk een extra bolletje ijs krijgt.

Eenmaal thuis gaan de kids naar bed en praten wij met Henk over de ontwikkelingen in Zuid-Afrika. Hij vertelt een vergunning voor een geweer te hebben, beroofd te zijn door personeel toen hij vorig jaar met vakantie ging. Ook heeft hij meer vertrouwen in de nieuwe leider van het ANC. Tis zo surrealistisch te bedenken dat hij dagelijks bezig is met de veiligheid van hem en zijn gezin... Om 23 uur lekker naar bed.

1. Lammert en Hanny:
    6 januari 2018
    Geweldig van jullie, dat jullie allemaal aan die kabels hebben vastgezeten. De kids vonden het niet angstig. Ik zou ook bang zijn CAR. We zijn net terug van Jeroen zijn verjaardag. Was gezellig. Marie Louise vertelde dat ze weer oma werd. Nog genieten van de laatste dagen kus pa en ma